my sweetheart

Wednesday, September 5, 2012

discount card

Recently lalu depan sebuah book store and perasan that diaorang ada tampal satu poster besar depan kedai diaorang yang student and government employee ada diskaun untuk beli buku. Student sebanyak 70% and employee kerajaan got 60% and private sector,none! This is surprise,like seriously Malaysia? Kenapa private sector dianaktirikan? I do think yang kami menyumbang paling banyak dari segi ekonomi untuk negara nie. So the question here,to be exact kenapa hanya student dan pekerja kerajaan je yang dapat benefit from all of this? Private sector nie,dahla takde benefit,kenaikan gaji pun susah nak dapat,bonus lagi la macam hampeh and the most important thing is,paling bias yang I could see and deal with it ialah masa nak buat loan.

Nak buat loan pihak bank only akan bagi keistimewaan pada pekerja kerajaan sahaja,private sector punya loan susah nak lepas. But if only pekerja kerajaan,senang je lepas and then diaorang pun happy-happy. What is this Malaysia,this bias system that you applied? I really don't get this,padahal waktu bekerja pekerja kerajaan berapa jam lah sangat nak dibandingkan dengan kami,pekerja swasta. In fact,kami during the office hour takde pun senang lenang nak main fcacebook,online twitter or even having our coffee break. This is not the benefit that I want just to make it different. And plus,I am not against the pekerja kerajaan just I want to state yang kami nie private sector macam tidak dihargai langsung.

In fact,kenapa baru sekarang nak keluarkan kad student yang ada potongan harga sampai 70% tu kalau akhirnya nanti bila diaorang grad,they don't even think pun nak bayar balik pinjaman pelajaran like I did every month!  See,what are you try to prove right now? Even my ex-classmate during my high school yang still lagi buat degree sekarang nie,they said by the time their finished studies,they hope that PTPTN dimansuhkan supaya they don't need to paid for it. So I nak tanya what is the exact point to do all this? For the poor? Hello,I am a poor kid too kenapa I tak dapat benefit nie time I study dulu? Why? 

I just don't get this attitude. And I don't know who to be asking for this. I am not that desperate but to tell you the truth,berapa la sangat gaji pekerja swasta nie sebenarnya. Jangan tengok pada gaji GM,QC,BOD,or even the CEO. Gaji engineer sekalipun kalau nak bayar rumah lagi,kereta sampai 2 biji,pendidikan anak-anak,belanja isi rumah untuk sebulan,simpanan nak pergi haji lagi,bayangkan berapa je tinggal untuk duit minyak dan duit tol sebulan? See,ini bill untuk kehidupan harian sebenarnya,kehidupan manusia yang berpijak pada bumi yang nyata. Entahla,fikirkan la.

No comments: